Violeta Eta Tomić - Kultura i nadrealizam

    Razgovor o kulturi, pisanju, nadrealizmu i ostalim lepim stvarima vodili smo sa Violetom Etom Tomić. Ona je pesnikinja, vlasnica zbirke "Besmislena crvena fleka", deo nadrealističke grupe "Pola mačke", rame uz rame sa suprugom Ivanom Tomičem Misterom glavni akter filma "Novi Hendikep" i još mnogo toga.
                                                                                         
Exp: Kada se javila ljubav prema pisanju i odakle sama ideja da se time baviš?
Eta: Ideja da možda nešto i mogu da stavim na papir od svega što mi je u raznim situacijama prolazilo kroz glavu, okupiralo me na neki način, javila se još u školskim danima. Mada, bila sam nemarna, tako da je gomila nekih stvari puštena niz vodu i više se nikada nije vratila. Neki ozbiljniji
Violeta Eta Tomić
osvrt na pisanje došao je negde 2007/08 godine i od tada ne jenjava. Ljubav prema pisanju
  je oduvek postojala, ako mogu da kažem "ljubav", pre je to nagon, potreba, zadovoljstvo.


Exp: Kako je nastala zbirka "Besmislena crvena fleka"?
Eta: "Besmislena crvena fleka" je prvo bila svaštara, kombinacija pesama i kratkih priča. Sve dok nisam dobila savet da ih odvojim, jer je bilo materijala za dve zbirke. Ona je pretrpela svašta, njen put je bio raznolik u smislu da sam je dopunjavala i kasapila kad god mi je nešto smetalo - to je kako kažu sazrevanje, i moje i njeno. Vreme je tu bitan igrač.

Exp: Ko su "Pola mačke" i koliko je nadrealizam danas na ceni?
Eta: "Pola Mačke", ako se misli na osnivače nadrealističke grupe to smo Mister i ja, a gledano u širem smislu, to su oni ljudi koje nadrealizam interesuje kroz crtanje, pisanje, fantaziranje u umetnosti. Grupa je nastala sa ciljem da se u sadašnjosti i  budućnosti  šire nadrealne ideje kroz razne vrste umetnosti, po ugledu na prošlost i nadrealizam nekada, kod nas i u svetu. Teško mi je da mu danas "odredim cenu" jer su reakcije potpuno različite. Neko će reći da je to ništa, glupost, buncanje, jedan nepotpuni haos, nerazumljiva poetika, dok sa druge strane, postoje i oni koji ga cene, stavljaju u prvi plan, a da se pri tom ne trude da ga odgonetnu, već ga prihvataju takvim kakav on zapravo jeste.


Eta i Mister
"Besmislena crvena fleka"
Exp: Koliko ste Mister i ti različiti i koliko se dopunjujete u nekom kreativnom smislu?
Eta: Naše poetike i teme koje obrađujemo kroz pisanje su veoma različite, ali ta neka uvrnuta žica koju oboje provlačimo kroz kratke priče i pesme je ono što nas spaja, u umetničkom smislu. Tu smo da se dopunjavamo, da kritikujemo, da savetujemo jedno drugo jer to mnogo znači. Kada imamo gotovu ili nedovršenu stavr na papiru, čitamo jedno drugom - tako dolazimo do cilja, pomažemo se da bi nešto uspelo i otišlo dalje, među ljude. Isto je tako kada planiramo i osmišljavamo nastupe, zajedničke ili samostalne. Kod nas nema sujete, možda će zvučati paradoksalno ali nas upravo ta različitost dopunjava.

Exp: Šta je u planu?
Eta: Ja nemam običaj da bilo šta planiram. Više volim da plan nazovem željom, to mi jače zvuči. Mnogo toga dobrog dogodilo se poslednjih godina - tu je Besmislena crvena fleka, tu su nastupi na raznim mestima, tu su nagrade, tu je i Novi Hendikep -dokumentarni film kao nešto što ostaje iza nas i na šta sam ja jako ponosna. Sada mi je želja da objavim knjigu pesama koja je odavno stoji u finalnoj verziji i čeka svoj trenutak. To je zbirka koja je nastajala paralelno sa Bcf, kasnije malo dopunjena. I na kraju, sada imam i nove, nedovršene dve zbike, pesama i kratkih priča koje takođe idu paralelno, što će reći istorija se ponavlja, a para nema.